digitalisaatio, liikenne, liikenne palveluna, yleinen

Viisi askelta, joilla liikenteestä tehdään palvelu

Minna_Kivimaki_002_141x184px
Minna Kivimäki, osastopäällikkö (kuva: LVM)

Miksi liikenteestä pitäisi saada palvelu? Siksi, että palveluita käyttävät asiakkaat ansaitsevat vaihtoehtoja ja tarpeisiinsa räätälöityjä liikenteen palveluja. Liikenne palveluna mahdollistaa myös suomalaisille yrityksille valtavasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia, myös globaalisti.

  1. Tarvitaan yhdisteltävissä olevia liikkumis- ja kuljetuspalveluja

Juna, bussi, taksi, kaupunkipyörä, kimppakyyti, yksityisauto… Näitä kaikkia pitäisi voida käyttää ja yhdistellä parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt se ei onnistu. Tarvitaan toimivat liikennepalveluiden markkinat, joissa eri palveluiden välillä ei ole sääntelyllä luotuja keinotekoisia raja-aitoja. Liikennekaarella tavoitellaan tätä.

  1. Eri toimijoiden tiedot ja palvelut saataville

Liikennekaaressa palveluntarjoajille ja välityspalveluille asetettaisiin velvollisuuksia tiedon jakamiseen ja järjestelmien tekniseen avaamiseen liittyen.  Mitä tällä tavoitellaan? Sitä että asiakas ei joudu ostamaan matkojensa osia eri luukuilta. Eri toimijoiden palveluja ja lippuja pitää voida yhdistellä. Asiakkaan ei tarvitse vaivata itseään palveluntarjoajien teknologiaratkaisuilla. Hänelle riittää, että palvelu vain toimii, koko matkaketjussa saumattomasti.

  1. Toimivat taustajärjestelmät

Jotta asiakkaita ja liikkumispalveluja voidaan tehokkaasti saattaa yhteen, tarvitaan toimivia taustajärjestelmiä.  Taustajärjestelmät etsivät parhaat reitit, välittävät maksuja ja analysoivat tietoa. Tällaisia järjestelmiä on jo olemassa. Niitä on erilaisia eri toimijoilla. Mitään yhtä suurta järjestelmää ei tarvita, vaan riittää, että järjestelmät keskustelevat keskenään nykyistä paremmin.

  1. Palveluiden ketjuttajat helpottavat vertailua

Nykyiset reittioppaat ja muut sovellukset yhdistelevät monista lähteistä saatavaa tietoa ja asiakkaat pystyvät vertailemaan tietoja helposti. Nämä palvelut eivät vielä ole MaaS-palveluita, mutta ovat niiden tärkeitä rakennuspalikoita.

  1. Entä jos mentäisiin vielä askel pidemmälle: MaaS-palvelut

Kun liikkumisen palvelut voi hankkia pakettina valitsemaltaan yritykseltä ja kun palvelupaketin myyvä yritys vastaa myös palvelun tasosta, voidaan puhua liikenteestä palveluna, Mobility as a Service eli MaaS-palvelusta. Mieti miten monta asiaa sisältyy vaikkapa matkatoimistolta tai teleyritykseltä ostamaasi pakettiin? Tämä on mahdollista myös liikenteessä. Millainen kilpailuetu se olisi Suomelle, jos me loisimme tähän mallin?

Suomen on mahdollista olla maailman ykkönen. Siihen tarvitaan nämä kaikki viisi askelta. Askeleet kolme ja neljä meillä jo on. Liikennekaarella on tarkoitus saada aikaan askeleet yksi ja kaksi.

Kirjoittaja on liikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston osastopäällikkö

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Viisi askelta, joilla liikenteestä tehdään palvelu

  1. Pitää muistaa että palveluilla on silti aina rajoitettu käyttäjämäärä, olkoon palvelijoita kuinka paljon vaan. Päivystysvelvollisuudet tulee säilyttää. Tällä hetkellä maaseudulla ei ole enää kuin taksit julkisena kulkuvälineenä kun junat ja linja-autot ovat karsineet palveluitaan. Suomea saisi myös hajauttaa maaseudulle. Tällä hetkellä enemmän ja enemmän ihmisiä ahtautuu kehä 3:n sisäpuolelle ja täysin hyväkuntoiset asunnot Hki-Tku-Tre kolmion ulkopuolelta menettävät arvoa kun ei ole kysyntää. Miksi tätä liikennekaarta ei voi suunnata maaseudulle sen sijaan että joku viherhippi hörhöilee Bulevardin päästä toiseen ja haluaa tehdä sen kahdeksalla eri kulkuneuvolla yhtäaikaa ja mahdollisimman halvalla?

Kommentointi on suljettu.