viestintä

Tukiasemat myrskyn armoilla

Sydäntalvi. Matalapaine, kylmät ilmavirtaukset ja myrskytuulet jyräävät läpi Suomen. Puissa notkuu tykkilumi, ja lumen painosta ne kaatuvat sähkölinjoille ja aiheuttavat sähkökatkoksia.

Pitkissä sähkökatkoksissa matkaviestinverkkojen tukiasemien akkukapasiteetti loppuu. Tukiasemat pimenevät. Sähkökatkojen vaikutukset kohdistuvat yleensä pääasiassa matkaviestinverkkojen toimintaan, mutta myös lankapuhelinverkkojen ja kiinteiden laajakaistaverkkojen toiminta voi häiriintyä.

Hätätilanteissa tulee soittaa numeroon 112. Mutta miten toimia, kun verkossa on ongelmia tai oma puhelin ei ole käytössä? Pääsääntöisesti hätäpuhelun soittaminen on yhä mahdollista, vaikka oman teleyrityksen verkko vikaantuu eikä puhelimessa enää näy kentän voimakkuutta tai teleyrityksen tietoja. Hätäpuhelut toimivat, sillä ne ohjautuvat automaattisesti muun alueella olevan teleyrityksen matkaviestinverkkoon, jos liittymän oma verkko ei ole tavoitettavissa.

Jos jostain syystä hätäpuhelun soittaminen ei onnistu, voi käynnistää puhelimen uudestaan ja yrittää soittaa hätäpuhelu ilman, että syöttää PIN-koodia. Tällöin puhelin ei yritä hakea oman verkon yhteytä ja toimii ilman SIM-korttia. Toinen vaihtoehto on irrottaa SIM-kortti ennen puhelua. Jollei puhelu siltikään onnistu, on hyvä liikkua ja kokeilla hätäpuhelun soittamista ajoittain uudelleen.

Viestintävirastolla on häiriötilanteiden yhteistoimintaryhmä, jonka tarkoituksena on parantaa viestintä- ja sähkönjakeluverkkojen häiriötilanteisiin varautumista ja niistä toipumista. Työryhmässä ovat mukana keskeiset Suomessa toimivat tele- ja sähkönjakeluyritykset sekä tele- ja sähköverkkourakoitsijat. Lisäksi ryhmään kuuluvat Energiavirasto, Ilmatieteen laitos, Huoltovarmuuskeskus, sisäasiainministeriön pelastusosasto, Hätäkeskuslaitos sekä Viestintävirasto.

Laajojen häiriöiden aikana teleyritykset ja sähköyhtiöt aloittavat yhteistyön hätäpuheluaukkojen paikantamiseksi. Ryhmä on priorisoinut teleyritysten laitetilat ja niille pyritään palauttamaan sähkönsyöttö mahdollisemman pian hätäliikenteen toimivuuden turvaamiseksi. Yhteistyö ja myrskyistä toipuminen on parantunut merkittävästi.

Kuluttajan muistilistalla on kuitenkin edelleen pidettävä vanhat tutut kotivarat: kynttilä, taskulamppu ja patteri!

Kirsi Karlamaa

Kirjoittaja on Viestintäviraston vuoden 2016 alussa aloittava pääjohtaja.