digitalisaatio, viestintä

Kasvua digitalisaatiosta

Yksikön johtaja Päivi Antikainen (Kuva: LVM)
Yksikön johtaja Päivi Antikainen (Kuva: LVM)

Digitalisaatio on yksi tärkeimmistä yhteiskunnallisista ja taloudellisista muutosvoimista. Se on merkittävin yksittäinen talouskasvuun vaikuttava tekijä ja välttämätön aines lähes kaikissa liiketoiminta- ja rakenneuudistuksissa. Se ei jätä huomiotta ketään, eikä mitään.

Digitaalitalous imee ravinteensa palveluista ja räjähdysmäisesti kasvavasta digitaalisesta tiedosta. Se hyödyntää kasvuunsa nopeat tietoliikenneyhteydet ja anturit sekä jakamis- ja alustatalouden mahdollisuudet. Sille mikään maantieteellinen kolkka ei ole syrjäinen. Kasvun edellytykset löytyvät kaikkialta ja matka maailman markkinoille on yhtäläinen. Miksi siis viljellä vain kotimaan tarpeisiin?

Digitalouden kasvu edellyttää perinteisten toimintatapojen ja rakenteiden muutosta sekä vanhan sääntelyn kyseenalaistamista. Se edellyttää vahvoja isäntiä ja rohkeita emäntiä. Niitä, jotka uskaltavat ottaa uudet välineet ja menetelmät käyttöön, ja niitä, jotka uskaltavat sen mahdollistaa silloinkin kun se merkitsee vanhasta luopumista. Miksi siis viljellä vanhaa kun ilman uutta ei enää tule toimeen?

Julkishallinnon palveluiden digitalisointi on vienyt viime vuosina monen huomion. Toki julkishallinnossakin on vielä työsarkaa, mutta nyt on aika kääntää katse elinkeinoelämän ja yritysten suuntaan. Esimerkiksi sähköisen kaupan ja teollisuuden automatisaation saralla ei sirppi ole heilunut läheskään niin tiuhaan kuin mitä hedelmällinen maaperä olisi antanut myöten. Missä on digitalouden arvonluonti, kasvu ja työllisyys ellei yksityisellä sektorilla?

Digitalisaatioon perustuva kukoistus edellyttää uudenlaisia kumppanuuksia ja yhteistyötä. Kasvua ei synny pelkkään omaan siiloon katsomalla. Liikenne- ja viestintäministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö tiivistävät yhteistyötään. Ratkaisuja haetaan nyt yhdessä elinkeinoelämän kanssa liikenteen palvelukehityksen, teollisen internetin, robotisaation sekä dataliiketoiminnan haasteisiin. Samalla luodaan uudenlaista virkamieskulttuuria, jossa osaaminen lisääntyy ja toimintaan saadaan lisää tehokkuutta ja vaikuttavuutta. Miksei vastaavia kumppanuuksia luotaisi myös muualla yhteiskunnassa ja valtionhallinnossa?

Kasvukilpailun voittajia on vaikea veikata. Ja miksi pitäisikään. Viimekädessä kuluttajat äänestävät jaloillaan ja pädeillään. Siksi kannattaa kuunnella käyttäjien tarpeita ja rakentaa luottamusta internetiin. Siksi kannattaa panostaa kokeiluihin ja varautua suunnan muutoksiin. Koskaan ei tiedä mistä versosta lähtee komein kasvu.

Kirjoittaja on liikenne- ja viestintäministeriön Viestintäpalvelut-yksikön johtaja