automatisaatio, digitalisaatio, liikenne

Liikkuminen murroksessa

Ylijohtaja, osastopäällikkö Minna Kivimäki (Kuva: LVM)
Ylijohtaja, osastopäällikkö Minna Kivimäki (Kuva: LVM)

Tarve liikkua on meidän kaikkien arjessa läsnä. On päästävä töihin, kouluun, opiskelemaan, kauppaan ja tapaamaan ystäviä. Sujuvasti, vaivattomasti ja mahdollisimman taloudellisesti. Kestävästikin. Haluammepa tehdä sen omalla autollamme tai liikkumisen palveluja käyttäen.

Liikenne on asumisen jälkeen suurin kuluerä kotitalouksissa. Kotien liikenteeseen käyttämästä rahasta 80 prosenttia kuluu auton ostoon ja käyttöön. Nykyinen liikennejärjestelmä on todennäköisesti yhteiskunnan tehottomimpia, ellei tehottomin järjestelmä. Oman auton käyttöaste on alle 5 prosenttia, henkilöautojen keskikuorma vain 1,3 henkilöä ja liikenneverkon käyttöaste on – pääkaupunkiseudun ruuhkahuippuja lukuun ottamatta – myös varsin alhainen.

Palveluajattelu, liikennemuotojen rajapintoihin syntyvät palvelut, yhteisöllinen liikenne sekä monipuoliset liikenteen tietopalvelut kehittyvät huimaa vauhtia.

Uusia palveluja kehittävät mm. maailman suurimmat autonvuokrausyritykset (esim. Hertz, Avis), autonvalmistajat (esim. BMW, Ford, VW) sekä uudet digitaaliset palvelut (esim. Uber, Lyft, Blablacar). Googlekin ilmoitti juuri aloittavansa oman ”uberinomaisen” palvelukonseptinsa rakentamisen. Liikenne on maailmalla kuuma toimiala.

Vielä ei ole kaikkia liikennemuotoja yhdistävää kokonaisvaltaista palvelua, liikenne palveluna –konseptia. Suomessa ryhmä yritysmaailman toimijoita kehittää nyt tällaista.

Tätä konseptia voisi ajatella vaikkapa liikenteen Spotifyna. Käyttäjälle yksittäisten suoritteiden eli yhden matkaosuuden merkitys ei ole kovinkaan suuri. Lopputuote merkitsee: edullinen, yksilöllisiä tarpeita vastaava ja helppokäyttöinen ovelta-ovelle-palvelu. Yhdellä sovelluksella voi ostaa vaikkapa junaa, autoa ja polkupyörää yhdistelevän matkaketjun. Palvelu olisi kuin taskussa oleva liikkumisassistentti, joka ilmoittaa, kuinka pääset paikasta toiseen helpoimmin, nopeimmin tai halvimmin.

Kun haluat käyttää tai tarvitset liikkumiseen omaa autoa, niin sekin voi tulevaisuudessa olla saumattomammin osa muuta liikennejärjestelmää. Autoilijoille suunnatut palvelut kehittyvät kaiken aikaa. Liikennetieto on tässä keskeinen elementti.

Käynnissä on myös liikenteen automatisoitumisen kilpajuoksu. Mukana ovat kaikki keskeiset autonvalmistajat sekä suurimmat digialan toimijat (Google, Apple, Microsoft). Jo nyt edistyksellisissä autoissa on sisäänrakennettu tietojärjestelmä ja ne ovat yhteydessä tietoverkkoon. Tulevaisuudessa kaikki autot ovat yhteydessä tietoverkkoon, mikä avaa aidon mahdollisuuden eri liikkumismuotojen saumattomalle yhteen toimivuudelle.

Suomessa haasteena on, että autokantamme on Euroopan vanhimpia. Tästä tilastosta ei voi olla ylpeä. Jos haluamme käyttöömme uuden teknologian mahdollisuudet myös turvallisuuden ja ympäristötavoitteiden kannalta, olisi autokannan uudistuminen mahdollistettava.

Liikenteen palveluistuminen lisää valinnan mahdollisuuksia. Se voi tarkoittaa myös sitä, että ei ole välttämätöntä omistaa autoa tai hankkia perheeseen kakkosautoa liikkumistarpeiden hoitamiseksi. Jos palveluja ei ole tai ne eivät vastaa omiin tarpeisiin, ei ole myöskään valinnanvapautta.

Kirjoittaja on liikenne- ja viestintäministeriön liikennepolitiikan osaston osastopäällikkö.

Yksi kommentti artikkeliin ”Liikkuminen murroksessa

  1. Moi, hyvä kirjoitus kiitos! Kela on jo tehnyt kuljetusten yhdistämisen suhteen hyviä aloitteita, kunhan yksilökohtainen joustavuus varmistuu, ettei kenenkään tarvitse ”pää kainalossa” odotellaa tuntikausia kuljetusta kotiin. Miten näettä ”kansalaisUberin”, eli sen että jokainen voisi Uber tyyppisesti tarjota kyytejä palvulussa jonne ilmoittaa aikataulun ja reitin ja järjestelmä sitten yhdistää liikkumisen tarvitsijat samaan suuntaan, samaan aikaan, samaan
    kulkuvälineeseen? Utopiassa suuret massat liikkuvat joukkokuljetusvälineissä, pienet henkilö/tila-autoissa. Näillä voisi myös korvata vähän käytettävillä linjoilla busseja. Ei välttämättä ole kovin fiksua ajaa 60h linja-autoa jos kyydissä on 3 ihmistä? (kuten Espoon bussilinjalla 23 klo 20-> …)

Kommentointi on suljettu.